Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Typerna du ser på pressdagarna varje år

byredo-doftljus

Halloj Byredo, har ni några sköna doftljus som doftar Patchouli? Och vad är det förresten?

 

Innan vi börjar: Originaltitel på det här inlägget var ”Jag minns mina pressdagar och hur jag brukade ta på dem” men eftersom jag är ny här på bygget tänkte jag vara duktig kille och bytte alltså till den mer lättsmälta ovan. JAG VET att det klicklockar att dra till med ”9 typer du känner igen från pressdagarna – VILKEN ÄR DU?” men fullt så roligt ska vi inte ha. Nivå hörrni, nivå.

* * *

Det har nämligen varit pressdagar i Stockholm.

Vad är pressdagar, säger de som inte är modepersoner.

Vad är- nej sluta, säger de som är trötta på det uttjatade skämtformatet som höll på att slinka igenom.

Pressdagar kallas det när alla PR-byråer bjuder in till öppet hus och visar upp alla varumärken de jobbar med att göra PR åt. Det är ofta roliga tillställningar med produktprover, branschmingel, enklare förtäring såsom cupcakes på pinne och banh mi-munsbitar och bubbliga drycker – för att inte tala om loungiga remixer på Icona Pop och Elliphant och goodiebags av olika sprakighet. Detta samlar förstås de flesta modepersonerna i hela Stockholm, hela spektrat av sorter och japp, du har förstått rätt, jag har hela listan.

Typerna du inte kan missa på pressdagarna:

GOURMANDEN

Ojojoj, här ska ätas! Gourmanden är bara där för maten. All mat. Det är trippla frukostmöten som sömlöst glider över i lika många luncher i följd – glasnudelsalladen bara sveps ner i halsen så att macaronerna kan proppas in två i taget.

Säger: ”Jag måste ju bara smaka på den vegetariska också!”

FYLLOT

Så mycket goda och alkoholhaltiga sponsdrycker, så lite tid. Fyllot tror hen är i en bar och är noga med att skoja på allvar om att hen borde ta det lugnt imorgon, vilket aldrig sker.

Säger: ”Klockan är väl halv elva på förmiddagen någonstans, hahahahaha skål!”

SAMLAREN

Allt är inte guld som glimmar, men för Samlaren är allt guld som är gratis. Det spelar väl ingen roll om hen kommer använda testprodukterna eller inte – om en får en gratisgrej är det ju rent ut sagt oartigt att inte ta med sig två hem.

Säger: ”Wow, Ipadfodral för hundar, hallå jag måste ju bara ha ett sånt till… min hund som jag har, jag lovar, och dens… ipad som den har.”

VERKTYGET

Har en blogg eller dylikt på något hörn på internet eller gör någon plocksida för en stadsdelstidning som ingen känner till. (Ursäkta men ”Mitt Norra Hägersten” delas faktiskt ut till 2000 hushåll!) Kompenserar med att lydigt skriva om exakt allt PR-byrån presenterar i nyhetsväg. Ett säkert kort när något är svårpushat, dock med noll läsekrets och obefintlig trovärdighet.

Säger: ”Gellack speciellt för skäggiga män, okej… vänta vänta, jag hinner inte anteckna… och träningsplagg influerade av polska balettdansöser… det gör jag något på!”

DEN VIKTIGE

Har rätt jobb, rätt blogg och rätt plattform. Hen är viktig (känns knasigt bara att skriva ordet) för PR-byråerna och varumärkena. Ett visst svassande föreligger.

Säger: ”Men det kan ni ju visa mer på vår privata lunch nästa vecka.”

DEN SERIÖSE

Hen ser sig som den tredje statsmakten, nu snackar vi riktig journalistik. Har läst på journalisthögskolan, flera terminer faktiskt. Har ambitioner. Tar saker på allvar. Problematiserar och väjer inte för de svåra frågorna.

Säger: ”Ja men hur påverkas samhället av det här doftljuset och dess doft av patchouli och mysk?”

ARBETSSÖKAREN

Vill helst av allt bara få jobb på PR-byrån och gör allt för att visa framåtanda, social kompetens och positiv fot. Svarar gärna på andra modepersoners frågor, för att hjälpa PR-byråmänniskorna, oavsett om hen kan svaret eller inte.

Säger: ”Det verkar så himla kul på just er PR-byrå, jag gillar verkligen [de tre översta varumärkesnamnen på PR-byråns webbsida]!”

ALLVETAREN

Är bara där för att berätta att hen redan vet allt, har hört om alla produkter och läst all information och provat allt och vet mest. Mer än de som jobbar med varumärket dagligen, givetvis. Vill prata om de olika internationella bloggarna hen följer. Har kanske varit i LA en gång, för 15 år sedan, eventuellt med mamma och pappa på semester.

Säger: ”Det var som när jag var i LA. Då…”

RAGGAREN

Ser det som en helt vanlig utekväll – är där för att träffa någon. Eller flera.

Säger: ”Går du ofta hit? Vad är du för stjärntecken? Får jag bjuda på en drink? Oj de är visst gratis, hehe.”

* * *

Det var de typerna det.

Nu kanske vän av ordning undrar: men Johan, du är ju modeperson, vilken typ tillhör du? Du måste väl tillhöra någon av dessa, eller kanske flera?

Och då vill jag svara att  jag inte alls tillhör någon av de här grupperna. Det är inte applicerbart på mig och förresten var jag visst bjuden till alla PR-byråers pressdagar, varför skulle jag inte vara det? Just det! Nä jag skriker inte, jag bara talar tydligt. Sluta fråga en massa nu.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer
  • Hahaha… underbart med stereotyper. Skönt att ha dig tillbaka, har saknat dig och dina blogg-inlägg!!!

    Haxan 2016-04-27 09:23:51
    Svara
Johan Hurtigs webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Home
Andrea Brodin
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Susanne Barnekow
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Tess Montgomery
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Vanja Wikström
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind
Mode
Fanny Ekstrand